Ett CRM-system (Customer Relationship Management) hjälper företag att öka i effektivitet och produktivitet, genom att samla kunddata och förenkla processer inom framför allt försäljning, marknadsföring och kundtjänst.

Men implementeringen av ett sådant system måste ledas på ett bra sätt för att projektet ska lyckas. Den förändring som ett nytt arbetssätt innebär kan vara utmanande för organisationer och deras anställda, särskilt om den inte hanteras på rätt sätt.

Ett nytt system innebär nämligen ett nytt arbetssätt. Och ett nytt arbetssätt kräver alltid en beteendeförändring för de anställda. För att lyckas bättre med en beteendeförändring är det därför avgörande att genomföra en välplanerad och effektiv förändringsledning. 

Är ni på väg att införa ett nytt system, eller står ni inför en annan förändring? 

Låt oss hjälpa er!

Vad är förändringsledning?

Förändringsledning innebär att man på ett strukturerat sätt leder individer och organisationer från det rådande läget till det önskade läget. Målet med förändringsledning är att få deltagarna att själva vilja förändra sitt beteende genom att skapa en positiv beteendeförändring. Grundläggande i en beteendeförändring är att man väcker motivation hos de medverkande. Deltagarna i projektet måste verkligen förstå varför de ska göra något nytt.

I en lyckad förändringsledning börjar man med att identifiera hinder och risker i projektet, och sedan lägger man upp handlingsplaner för hur dessa ska bemötas. På samma sätt handlar det om att skapa enighet hos ledningen om vad som ska kommuniceras och hur förväntningarna på användarna ser ut.

 

Enligt en studie utförd av Prosci var organisationer som använde sig av en effektiv förändringsledning sex gånger mer benägna att uppnå sina projektmål, än de som inte gjorde det.

En annan studie utförd av IBM visade att 40 % av alla CRM-projekt misslyckas just på grund av bristande förändringsledning. Vanliga utmaningar som uppstår hos företag är motvillighet till förändring bland de anställda, eller missförstånd i hur det nya arbetssättet ska genomföras. Detta kan leda till minskad produktivitet och ökade kostnader i ett implementationsprojekt.

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Om ni vill ge er själva de bästa förutsättningarna för att uppnå era mål behöver ni aktivt arbeta med förändringsledning. Att däremot inte jobba aktivt med förändringsledning leder ofta till att projektet drar ut på tiden, med ökade kostnader och minskad produktivitet som konsekvens.

Självklart finns det fler saker som är viktiga att tänka på vid en CRM-implementation. Bland annat är det avgörande att systemet i sig uppfyller företagets unika behov och målsättning. Ett lätthanterligt system, så som Lime CRM, gör att tröskeln till en beteendeförändring hos personalen minskar. Det ska vara lätt att göra rätt.  Att därtill involvera sina medarbetare i ett tidigt stadie skapar också förutsättningar för framgång.

Vi är experter på att implementera Lime CRM och ser till att CRM-systemet blir ett kraftfullt verktyg för att nå era övergripande mål. 

Läs mer om Lime CRM här

Vår syn på förändringsledning

När vi på Lime Intenz jobbar med förändringsledning börjar vi alltid våra projekt med att intervjua både ledare och medarbetare. Detta skapar en större insyn i bolaget och gör att vi tidigt kan identifiera vilka attityder som bolaget eventuellt behöver jobba vidare med.

Med erfarenhet av hundratals implementationer har vi tagit fram en metodik för förändringsledning anpassat för just implementation av CRM-system. Vi jobbar alltid i workshopsformat där vi coachar ansvariga ledare till att ta ägandeskap för förändringsresan. Vi rustar ledarna med konkreta verktyg, modeller och en mängd tips för att bättre kunna leda sina medarbetare genom den kommande förändringen och hålla motivationen uppe över tid.

Tillsammans gör vi det roligt!

Vi hjälper er inte bara med att driva projektet i mål, vi ser till att vägen dit blir rolig. Låter det omöjligt att göra en implementering av CRM-system kul? Låt oss bevisa det!

Nyfiken på vad vi kan göra för just er? 

Kontakta oss

Ted Bragfeldt

Managementkonsult, Lime Intenz

”Med rätt mix av gott ledarskap, rätt beteenden och smart teknik är allt möjligt.”

Max Kolthoff

Managementkonsult, Lime Intenz

”Att ihärdigt söka efter ett svar på den evigt återkommande frågan “Varför” har blivit en utgångspunkt i mina förändringsprojekt.”